۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۰۷

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با مهر مطرح کرد؛

تغییرات نحوه برخورد با تخلفات در شیوه‌نامه انضباطی دانشگاه آزاد

تغییرات نحوه برخورد با تخلفات در شیوه‌نامه انضباطی دانشگاه آزاد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در شیوه‌نامه انضباطی جدید دانشگاه آزاد، فعالیت‌های سیاسی را به‌عنوان تخلف محسوب نمی‌کنیم و در عوض، تمرکز را بر روی تخلفات امنیتی گذاشتیم.

به گزارش خبرنگار مهر، با ابلاغ شیوه‌نامه انضباطی جدید در دانشگاه آزاد اسلامی، تغییرات مهمی در نحوه برخورد با تخلفات دانشجویی و حقوق دانشجویان اعمال شده است.

فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون شیوه‌نامه انضباطی جدید دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: آئین‌نامه انضباطی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به سال ۱۳۷۴ است و تا سال ۱۳۷۷ نیز متمم‌هایی به آن اضافه شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۴، شیوه‌نامه انضباطی دانشگاه آزاد اسلامی بازنگری و ابلاغ شد و از آن زمان تا امروز، هیچ بازنگری در این آئین‌نامه صورت نگرفته بود.

جهان‌بین افزود: با توجه به تحولات و اقتضائات جدید، نظرات معاونین فرهنگی و دانشجویی، کارشناسان انضباطی و تحلیل احکام انضباطی، تصمیم گرفتیم شیوه‌نامه انضباطی را مجدداً بازنگری کنیم. این فرآیند حدود دو سال به طول انجامید و نظرات مختلف، اخذ و تحلیل شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: نهایتاً، شیوه‌نامه جدید در تاریخ هفتم مهر ۱۴۰۳ توسط رئیس دانشگاه ابلاغ شد و از این پس، مبنای عمل دانشگاه خواهد بود.

وی با اشاره به تغییرات شیوه‌نامه انضباطی جدید بیان کرد: در شیوه‌نامه جدید تغییرات مهمی اعمال شده است. یکی از تغییرات قابل توجه، افزایش تعداد دانشجویان عضو در کمیته بدوی است. پیش‌تر یک دانشجو عضو بود، اما در شیوه‌نامه جدید این تعداد به دو نفر افزایش یافته و ترجیحاً این دو دانشجو از دو جنس مختلف خواهند بود. این اقدام برای بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت دانشجویان صورت گرفته است.

جهان بین افزود: همچنین، نهاد مقام معظم رهبری نیز به ترکیب کمیته اضافه شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: در زمینه تخلفات سیاسی و امنیتی نیز تغییراتی اعمال شده است. ما عنوان «تخلفات سیاسی» را حذف کردیم، زیرا فعالیت‌های سیاسی را به‌عنوان تخلف محسوب نمی‌کنیم. در عوض، تمرکز را بر روی تخلفات امنیتی گذاشتیم.

وی ادامه داد: اینجا هم بین کسی که هواداری گروه‌های معاند و محارب کرده یا اصرار در هواداری دارد یا اینکه عضو و فعال باشد، تفاوت وجود دارد و سطح برخورد هم بر این اساس متفاوت خواهد بود.

جهان‌بین در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد دانشگاه آزاد در این شیوه‌نامه بیشتر جنبه ارشادی دارد یا تنبیهی، گفت: رویکرد اصلی ما ارشادی است، اما بر اساس نوع تخلف و میزان اصرار به انجام آن، برخوردها متفاوت است.

وی گفت: با نگاه تعلیم و تربیت اجتماعی، هدف این است که دانشجویان، مسئولیت پذیر باشند و اینجا جبران تخلف، بسیار بسیار راحت تر از محیط واقعی اجتماع است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که آیا در مورد پوشش و حجاب زنان نیز تغییراتی در شیوه‌نامه جدید لحاظ شده است، اظهار کرد: در بحث پوشش اسلامی، مواردی که در شیوه‌نامه قبلی وجود داشت، همچنان حفظ شده است. عدم رعایت پوشش اسلامی به‌عنوان تخلف محسوب می‌شود. بین کسی که پوشش اسلامی را مراعات نکرده یا اصرار بر آن دارد یا اینکه در تخلف به‌صورت شبکه‌ای و سازماندهی‌شده باشد، مجازات‌ها متفاوت خواهد بود.

جهان‌بین در این باره که آیا در این شیوه‌نامه اخراج دانشجویان نیز پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: بله، در برخی موارد خاص اخراج دانشجو نیز ممکن است. البته، این آخرین راه‌حل است و دانشگاه تمایلی به محرومیت دانشجویان از تحصیل ندارد.

وی اظهار کرد: در بحث تخلفات آموزشی و پژوهشی نیز تغییرات مهمی انجام شده است. یکی از آن‌ها این بود که در شیوه نامه قبلی، دانشجوی دکتری با احراز تقلب، درس‌اش حذف می‌شد در صورتی که دانشجویان کارشناسی با احراز تقلب نمره ۲۵ صدم می‌گرفتند. در شیوه‌نامه جدید، تقلب دانشجویان دکتری نیز با اخذ نمره ۲۵ صدم همراه خواهد بود.

کد خبر 6242550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۰
      0 1
      همه میدانیم پایان نامه ها در دانشگاه آزاد اکثرا کپی و خریداری شده است چند نفر تاکنون این دانشجویان متخلف اخراج شده اند ؟ هیچ نفر!!!!